(1) Puerto Morelos

Een vliegreis van 10+1 uur bracht ons via een toeristische vliegroute over Bermuda en Bahama's en een tussenlanding in Cuba naar Cancun in Mexico. Toen we na de visum en controles een uurtje later door de klapdeuren het vliegveld uitliepen werden we verwelkomt door een haag van behulpzame taxi chauffeurs, Hotel pick-ups en tour operators. Maar helaas voor hun, wij gingen onze huurauto ophalen. Dat ging niet al te soepel, na het afwijzen van een te kleine auto, en nog 1 met een klein gebrek, kregen we tenslotte een goede auto. Maar we zijn niet gerust gesteld of we met auto over 2 weken de grens met Belize wel over mogen (omdat ze geen schriftelijke goedkeuring mee willen geven die wij volgens ons wel nodig hebben...)
Maar goed daar gaan we nog wel even over mailen om duidelijkheid te krijgen.

Het was maar een klein stukje rijden naar onze 1e bestemming even buiten het kleine rustige haven plaatje Puorto Morelos, zo'n 20 km onder het toeristische Cancun, De allervriendelijkste eigenaar van "Rancho Sak-Ol" ontving ons en gaf ons een rondleiding en uitleg over het "familie" gevoel wat hij wil dat de gasten ervaren. Het is een mooi paradijsje, gelegen aan het strand, de huisjes zijn voorzien van hangmatten en een hangbed. Temperatuur is 31 graden, maar met een stevige wind uit zee is het niet "TE" warm (wel jammer dat door die stevige wind zorgt voor golven waardoor je niet goed kan snorkelen)

's avonds gaan we in Purto Merelos kennis maken met het Mexicaanse leven en eten (en servesa's). 1e indruk de Mexicanen zijn vriendelijk, zeer relaxt en allemaal niet groot, (Carla steekt met kop en schouders boven de dames uit haha) en de kinderen die tot 's avonds laat allemaal lekker buiten spelen. Een goede 1e bestemming om even 2 dagen te bij te komen en te acclimatiseren...

(2) Chichen Itza

Het was een beetje jammer om "Rancho Sak-Ol" en de kust te verlaten, maar vandaag reizen we naar de Maya stad CHICHEN ITZA (één van de 7 nieuwe wereld wonderen) in de provincie Yucatan. We nemen de binnen weg die ons door allemaal kleine dorpjes leidt, en maken zo gelijk kennis hoe de Mexicanen op het platteland leven. Nou ja platteland, we hebben nog geen koe of landbouw gezien, alleen bos/jungle. De dorpjes die we tegen komen (en allemaal uitgebreid voorzien zijn van verkeersdrempels van de 1e categorie) zien er allemaal wat verlaten en niet onderhouden uit. Het lokale transport middel is de Mexicaanse bakfiets die als taxi, bestelbus of zoals bij ons voor kinderen vervoer wordt gebruikt. (altijd grappig die kleine dreumesjes)

tegen de middag komen we aan in de Maya stad, aan de vele bussen te zien duidelijk dat CHICHEN ITZA DE toeristische trekpleister is. Inderdaad tientallen imposante bouwwerken van >1000 jaar oud, met als mooiste (enige niet ruïne) de Kukultan tempel (die eigenlijk over een oudere tempel heen is gebouwd)
Naast de vele bezoekers, zijn er bijna net zoveel souvenir verkopers aanwezig, die echt allemaal mooie houtsnijwerken maken (maar ja...)

Na afloop is het (met een temperatuur van 35 graden) ook weer lekker om in het zwembad van ons Hotel te zitten

(3) Merida en de Flamingo's van Celestun

Als we 's morgens van Chichen Itza vertrekken, passeren we net de souvenir verkopers die met hun afgeladen Mexicaanse bakfietsen weer naar de tempels fietsen. Next stop is Merida, de hoofdstad van de provincie (staat) Yucatan waar we 2 nachten blijven. Een koloniale stad waar "Plaza Grande" het belangrijkste middelpunt vormt. 's Avonds is het gezellig druk op de Plaza, met flanerende Mexicanen, schoenpoetsers (die die slippers allemaal maar niet vinden), families en een handjevol toeristen.
Wel lache als je een praatje heb met een Mexicaan, en ze horen dat je uit Nederland komt, blijkt dan hun beste vriend ook altijd in Nederland woont haha

De volgende dag gaan we brengen we een bezoek aan het National Park van Celestun om met een boottocht Flamingo's te spotten. Ondanks het "flamingo hoog seizoen" een beetje over is, weet onze kapitein ze gelukkig wel te vinden. Mooi om te zien (thank Michael voor de telelens !!)

Als we later langs de rand van het meer terug varen, verrast de kapitein ons door plots met hoge snelheid een nauw mangrove bos in te duiken.

(4) Uxmal en Cenotes van Cacao

We laten de drukte van de grote stad achter ons zodra we naar Uxmal reizen om daar de Maya Route te vervolgen. Het rijden door het Mexicaanse landschap is tot nu toe niet echt bijzonder. Omdat het één en al dicht begroeit bos is en het landschap vlak, heb je de hele tijd het zelfde uitzicht (bomen), het dagelijks leven in de dorpjes die we passeren blijft ons echter nog steeds verbazen

Eenmaal aangekomen in het grote "Uxmal Maya Resort" is het wel erg rustig als we verder geen auto op de parkeerplaats zien staan. Nou dat klopte (het seizoen hier is namelijk in de maanden April+Augustus+December), lekker het zwembad voor ons zelf dachten we... tot dat even later een bus met uitgelaten schoolkinderen op Maya schoolreis arriveerde. (ook gezellig, een beetje drukte). Vanaf onze Hotel kamer zien we de Maya Tempels van Uxmal in de verte boven de bomen uitsteken.

Uiteraard bekijken we ze ook van dichtbij. In tegen stelling tot Chichen Itza mogen de tempels hier wel beklommen worden (helaas geen roltrap)

's Avonds keren we nog even terug naar de tempels voor een "Lighshow". Wel apart, we zitten met z'n allen op een rijtje boven op één van de tempels, als het verhaal (soort hoorspel) wordt verteld over het Maya volk, en alles mooi wordt uitgelicht. Het lijkt bijna Indiana Jones (alleen missen we de ondertiteling gedurende het 45 minuten durende Spaanse verhaal)

Nextday: de provincie Yukatan staat ook bekend om z'n Cenotes (plaatsen waar je toegang hebt tot de ondergrondse water stromen, waar je in kan zwemmen of grot duiken). Wij bezoeken die van Cacao. We moesten wel lachen hoe dat gaat (in het land van tips/fooien)

• Afslag Cenotes, na 5 km zandweg zien we een dame in uniform onder een groot rieten huis zitten met alleen stoel met tafel en geldkist.
  • kaartje halen (we blijken de 2e bezoekers te zijn van vandaag) zij probeert in het Spaans aan ons uit te leggen dat we verder aan anderen GEEN geld moeten betalen
  • we rijden 300 meter verder: man in uniform bij slagboom, kaartje inleveren. Man probeert in het Spaans uit te leggen dat ALLEEN HIJ, Tip mag krijgen en niemand anders.We rijden nog 3 km over een kronkelend zandpad voordat we bij de Cenotes zijn, en worden opgewacht door een man in uniform. Hij zegt niets maar legt zijn rugzakje open neer bij de ingang, als een collecte zak voor de TIP.

Des al niet te min, de Cenotes waren mooie plekjes met erg helder water om even in te zwemmen

(5) via Campeche en Villathermosa naar het zuiden

De route naar het zuiden (de Staat Chiapas) rijden we in 2 etappes af via de westkust langs de golf van Mexico. Ook dit keer passeren we onderweg weer diverse controle posten van (gewapende) politie of militairen. Wij mogen echter altijd doorrijden, op 1x na, maar omdat wij geen Spaans spreken, mogen we ook hier snel weer verder haha.

1e overnachting is na een korte rit in Campeche, met de vele fel gekleurde koloniale huizen heeft het hier veel weg van Cuba. Het geluk wil dat 's avonds tegen over ons Hotel een Mexicaans volksdans festival wordt gehouden, (wat een mazzel weer) leuk om te zien.

Iets minder mazzel hebben we met het geldpinnen. De ATM's in de stad zijn of leeg of accepteren al onze kaarten niet. Maar na een telefoontje met de ING (alle banken zijn hier op zaterdag gesloten) lukt het uiteindelijk toch om aan nieuwe PESO's te komen.

De 2e overnachting is in Villathermosa. Onderweg zien we weer een hele andere natuur en Cultuur van Mexico. Meer landbouw, meer welvaart (maar niet voor iedereen. Net als in Azië, staan hier soms ook allemaal kraampjes langs de doorgaande wegen die allemaal het zelfde verkopen, bv allemaal ananassen of allemaal mango's. Door het zwaaien met vlaggen proberen een ieder de aandacht voor zijn/haar kraam te trekken) en we zien geen bakfiets taxi's meer, maar nu allemaal mini busjes. De stad Villathermosa valt qua sfeer en dingen doen/zien wat tegen, dus de volgende morgen gaan we al vroeg op weg Chiapas.

(6) Chiapa de Corzo

Chiapa de Corzo ligt in de staat/provincie Chiapas, een bergachtig gebied. Ons Hotel "La Ceiba" is echt een oase, vol met palmen, fruitbomen (uitkijken dat je niet door een rijpe mango geraakt wordt) en exotische planten..

We zitten hier naast het National Park "Canyon de Sumidero", waar we een paar uur per speedboot een toch door de Canyon gaan maken. Als we met z'n twintigen met reddingsvesten aan door de 1 km diepe Canyon sjezen komen we wat Apen, luie krokodillen, pelikanen en nog wat mooie vogels tegen. Onze gids verteld er het honderd uit, maar ook dit keer alleen in het Spaans, maar hebben het gevoel dat we het bijna te gaan begrijpen haha.

We zeggen BIJNA, want wat gebeurt er als er weer voet aan vaste wal hebben gezet en aan een terrasje zitten op te drogen. Sjaak wijst op de menu kaart een (uiteraard) Mexicaans biertje + naar we dachten een glas Cola aan. Onze verbazing is groot, als we even de ober een groot glas met bruine "smurrie" op tafel zet, en daar Sjaak z'n flesje bier bijschenkt en een rietje erin plant. Wat blijkt we hebben de Lokale specialiteit besteld (Michelada) haha. De de smaak laat zich het best vergelijken met het leegdrinken een 1/2 liter maggi met rietje. Sjaak laat zich niet kennen, maar besteld voor Carla toch nog wel een ECHT Colaatje (en zo heb je weer een apart receptje om thuis iemand mee te verrassen)

21 mei om 5 uur worden we wakker door een aardbeving. enkele seconden schut alles zo'n halve meter heen en weer. Earthquake-report.com meldt een sterke maar diepe aardbeving in Chiapas van 6.0 gelukkig zonder ernstige schade.

(7) Palenque

Na 2 nachten in Chiapa de Corso rijden we via een mooie rit over de bergen naar (jawel alweer de 3e Maya stad) Palenque. Even wilden we de lange broek weer aantrekken toen de temperatuur onder de 20 graden zakte (op 2500 meter hoogte) maar dat was gelukkig maar tijdelijk.

Onderweg bezoeken we het schilderachtige stadje San Cristobal.

Plots staan we in een File (de 1e van deze reis) what is going in ? Een grote groep mexicanen staat op de weg te demonstreren (we hadden er al over gelezen dat in deze staat Chiapas, de boeren dit met enige regelmaat doen omdat zij vinden gediscrimineerd te worden) het geen ook te lezen was op de spandoeken. Met keien en spijkermatten hebben ze de weg geblokkeerd. Hoewel we geen idee hoelang dit geintje zal gaan duren blijven we toch maar wachten tot de onderhandelingen succes opleveren (een alternatieve route is namelijk >150km omrijden). Na een uurtje willen ze na een vrijwillige donatie aan het hulpfonds wel wat auto's doorlaten. Maar de meeste auto mexicaanse auto mobilisten weigeren dit. Maar goed wij verder, nee zeg nog geen 2 km verder staan we weer vast nu om de stad weer uit te komen, zelfde ritueel (zo maak je nog eens wat mee, en gelukkig hebben we airco haha) al met al komen we na 3 uur protestvertraging aan bij alweer een leuke lodge in de jungle (El Colombre) voor de komende 2 nachten, de gastvrouw verrast ons met een heerlijke Mexicaanse maaltijd. (nee niet deze foto dat is het ontbijt :) )

Uiteraard bekijken we hier in Palenque ook weer de Maya Tempels/Ruines, die er hier (omdat het zo half in de bossen en bergen is verstopt) nog wat meer indruk maken

Zo Voorlopig hebben we weer voldoende Maya Cultuur gehad, het is tijd om de stranden weer op te zoeken. Even duimen of we morgen met de auto Belize in mogen (en zo niet dan laten we de auto staan in Mexico en nemen de bus naar Belize)

(8) Paradise op Tabacco Caye

Vandaag (zaterdag 24 mei) gaan we al om 06:00 om z.s.m. de grens van Belize over te komen.
Dat is namelijk een 6 stappen ritueel hadden op Internet gelezen, en omdat we niet de juiste auto papieren hebben, zijn we niet echt gerust of het gaat lukken.
  • 1: Exit Mexico (exit fee betalen, wat echt niet hoeft volgens o.a. de Loneley planet, maar ja discuseren kost veel tijd en levert niets op)
Als we hierna de brug over streken om bij de Belize grens te komen, horen we Reggae muziek. Het is echt direct merkbaar dat we in een heel ander land zijn aangekomen, niet in de laatste plaats omdat de mensen hier Engels spreken (echt een verademing !!), en voor het over grote deel een een creools uiterlijk hebben.
Allemaal erg relaxed, het grens ritueel gaat hierdoor allemaal van een "Leien dakje"
  • 2: Paspoort controle Belize
  • 3: Inklaren Auto (douane doet niet moeilijk dat we geen "brief met toestemming" van het verhuur bedrijf hebben)
  • 4: auto laten desinfecteren (na even zoeken vinden we iemand slapend voor z'n huisje die dat kan doen. Compressortje wordt gestart en hij loopt met de spuit een rondje om de auto)
  • 5: Douane Belize (geen probleem)
YES we zijn in Belize !!
  • 6: NU nog even een Auto verzekering voor Belize afsluiten, sticker op de voorruit en rijden maar
Belize was een kolonie van Engeland (vandaar het Engels en nog steeds staat Queen Elisabeth op het papiergeld) ongeveer zo groot als Nederland, en heeft 1 geasfalteerde weg die zig-zagt van Noord naar Zuid. Verder is het merendeel onverhard en vol met gaten.
Het vervoermiddel is hier de Bus (allemaal felgekleurde oude Amerikaanse Schoolbussen) en stopt overal waar maar mensen langs de weg staan of zitten te wachten.
Betalen doe je hier met de Belize Dollar of de Amerikaanse Dollar (1US$ = 2 BELIZE$)

De bestemming op deze (voor ons bijzondere, 30 jarige trouw-) dag is Paradise op Tabacco Caye, een klein eilandje zo'n 20km voor de kust van Dangriga. Met Bob Marley op onze USB Stick in de auto radio, rijden we hier met een mooie route door de natuur naar toe. We hebben een afspraak met Captain Doggy in Cafe Riverview die ons naar het tropische eilandje zal varen, maar als we daar aankomen is hij nergens te vinden. Maar enkele uren later stappen we in de motor boot.

Er staat een stevig briesje en stuiteren over de golven door het water. na gemanouvreer tussen de eilandjes en koraal riffen door komen we zeiknat maar behouden aan. We worden al opgewacht door de allervriendelijkste Dorien "Hello Carla en Sjeek, Welcome to Paradise !!" erg grappig zo'n welkom. Het huisje is simpel, maar het uitzicht vanaf onze veranda over het helder blauwe water is fantastich !! we kunnen de zon hier straks zien opkomen en ondergaan

Als we van het uitzicht genieten duurt niet lang voordat we 2 roggen op een paar meter voorlangs zien zwemmen (Carla twijfelt om nog wel te gaan snorkelen hier haha)

Het is trouwens een erg klein eilandje (je loopt een rondje in 5 minuten) met wat vakantie en vissers huisjes, (allemaal met een grote ton ernaast die het regenwater opvangt om mee te douchen) een barretje en een lading accu's voor de stroomvoorziening hier. Voor het eten wordt gezorgd. Het is eten wat de (Belizaanse) pot schaft. En als die pot op tafel staat wordt de schoolbel geluid. Wel gezellig zo met elkaar aan een grote tafel te eten, en elkaars verhalen te horen.

Een paar km lang Barrier reef dat voor het eiland ligt, houd de golven tegen, zodat we vanaf rond het eiland in rustig water kunnen snorkelen. Alhoewel de vissersmannen hier je (uiteraard) mee willen nemen naar een nog mooiere plek, met meer levend koraal.

Het slapen hier is een aparte belevenis, het waait namelijk alle 2 de nachten flink. En omdat er (zoals overal hier) geen glas in de ramen zit ramen, alleen houten lamellen, giert de (warme) wind overal doorheen.
Na 2 zeeeer relaxte dagen, is het Captain Bug die ons weer naar de vaste wal brengt.
Deze plek zullen we niet gauw vergeten...

(9) San Ignacio

Kort verslag van 2 dagen San Ignacio (in het zuiden van Belize tegen de grens van Guatemala)
Dit gebied bied vooral Outdoor Activiteiten, in en door de grotten, rivieren en bergen hier.
Nou met deze temperatuur houden wij het simpel, met chillen en zwemmen bij de Big Rock watervallen in het natuur reservaat "Mountain Pine Ridge Forest Reserve"

Alleen de 30 km om daar te komen, zijn een echte slijtage slag voor de auto, die van onderen wat beschadigt is van de ongelofelijk slechte weg. Toen we het park verlieten vertelde de parkwachter dat je hier alleen met terrein auto's moet rijden (daar komt die nu pas mee haha)

(10) Langs de Caribische kust terug...

(Laatste Blog) Helaas moeten we afscheid nemen van relaxt Belize, en gaan weer terug naar Mexico.
De laatste 6 dagen reizen we rustig langs de Caribische kust weer terug naar waar we onze reis gestart zijn. In Belize (en starks ook in Mexico) komen we naast vrachtwagens met Sinasaappels ook verschillende keren Amisch tegen (je weet wel mannen met baarden, paard en (zwarte) wagen als vervoersmiddel, allen gekleed in de  tijd van "het kleine huis op de Prary"
De grensovergang Belize-->Mexico gaat nu wat vlotter, maar ook nu moet de auto weer (nu door de Mexicanen) gedesinfecteerd worden

we verblijven 2 dagen in Bacalar en vinden een mooi plekje direct aan de Lagoon van Bacalar. Als de zon schijnt een azuur blauw water, maar nu met bewolking is het meer azuur grijs. In het centrum van dit (verder zeer rustige) stadje, staat een vesting tevens museum, waarin het het ware verhaal van de "Pirates of the Carabean" wordt uitgelegd. Uiteraard ontbreken de Hollanders als heersers van de wereld zeeën niet in dit verhaal

's avonds ontmoeten we het 2e Nederlandse stel van op deze vakantie, en geven ons een tip over Zeeschildpadden in Akumal (waar wij nog langs moeten komen). Nou we waren niet de enige die deze tip wisten Toen we de volgende dag het strand van Akumal opliepen. In zee drijven enkele groepjes van snorkelende toeristen (waarschijnlijk tours/excursies). Voor de zekerheid een zwemvestje gehuurd, en binnen een paar minuten zwemmen we tussen de reuzen zeeschildpadden, die hier ongestoord (ze trekken zich echt niets aan van die snorkellaars) zeegras zitten te eten. Echt leuk !!
(echt handig zo'n waterdichte telefoon ook te gebruiken als onderwatercamera, dashbordcam en Navigatie assistent :-) )

1 overnachting hebben we in Playa del Carmen (het Benidorm van Mexico) een drukke maar 's avonds gezellige toeristen/party stad. Ook leuk, maar we kiezen toch om de laatste dagen bij Puerto Merelos (waar we als 1e verbleven) lekker nog even bij te komen, van een mooie maar soms ook wel vermoeiende reis.
Nou niet allen wij maar ook een regengebied (uitloper van een tropische storm) heeft ondertussen de Mexicaanse oost kust ontdekt, en de vooruitzichten zeggen dat hij hier de komende 10 dagen nog zal blijven hangen (het regent aan één stuk door).
Gelukkig zitten wij in onze laatste 2 vakantie dagen (en vermaken ons in Cancun) en hebben tot nu toe altijd warm en zonnig weer gehad.

Dit is onze laatste verslag van onze Mexico-Belize rondreis, Morgenmiddag vliegen we weer terug.
We willen jullie bedanken voor jullie reacties en likes op onze reisblog !! (Altijd leuk te weten dat het ook gelezen wordt, voor ons is het ook een vakantie dagboek)

Groetjes
Carla en Sjaak

HET REISPLAN / ROUTE

Een rondreis door een Midden of Zuid Amerikaans land hadden we in gedachte. De keuze is Mexico geworden vanwege de turquoise warme zee, tropische binnenlanden met de Maya monumenten en de Cultuur. En omdat je in Mexico makkelijk zelf met een (huur) auto, wat toch wel onze voorkeur heeft, kan rondreizen. Het is wel voor de 1e maal een Spaanstalig land, wat we op cervesa, olé  en adios na niet spreken of verstaan. Maar met de de wie-wat-waar en echt geweldige Google Translate App (die jou ingesproken Nederlandse zin, Realtime in vloeiend Spaans uitspreekt) moet dat zeker gaan lukken.
Even over de route en planning: oorspronkelijk wilden we ook door Guatemala reizen, maar dit hebben we (gewoon omdat we twijfels over de veiligheid) laten vallen. Het vinden van een huurauto waarmee je ook de grens (van Belize) over mag was even zoeken, maar is via Rentalcars (waar we al goede ervaring mee hebben) gelukt. Nadat we lees en lekker puzzel werk onze (25 daagse) "Maya Rondreis Route" hadden bepaald, hebben we via internet Hotels en Lodges uitgezocht en geboekt. Met beoordelingen voornamelijk van tripadvisor en booking.com. Dit is tenslotte ons reisplan.

Wat willen we zien (HighLights)

Waar overnachten we:

Vluchtgegevens

• Heenreis (zaterdag 10 mei)
         Amsterdam (08:35)  --> Cancun (15:45) OR337 ArkeFly
         tussenlanding in Valadero Cuba
  • Terugreis (maandag 2 juni - dinsdag 3 juni)